duminică, 13 noiembrie 2011

Modelele de instruire

O etapă impotantă în pregătirea pentru procesul de predare este alegerea modelelor de instruire. Acestea trebuie să conțină elemente definitorii în concordanță cu paradigma stabilită și cu specificul demersului didactic. Cele două modele alese de noi sunt: modelul sociocentric și cel empiriocentric
Modelul sociocentric, așa cum arată și numele, situează în centrul atenției resursele umane implicate. Deși presupune un consum mai mare de timp, acesta încurajează desfășurarea de activități practice și munca în echipă. În acest mod, elevul poate înțelege mai bine conținutul mesajului transmis de către cadrul didactic. Accentul cade pe interacțiunea directă elev-elev, elev-profesor și pe exprimarea liberă. Se remarcă de asemenea și o tendință a profesorului către o personalitate reflexivă. 
Un alt model venit în completarea primului este cel empiriocentric care are ca scopuri principale o mai bună înțelegere a conceptelor și încurajarea elevilor spre a pune în practică elemente ce țin de baza teoretică deja dobandită. Modelul ajută la ridicarea nivelului stimei de sine a elevilor, deoarece aceștia ajung la concluzii prin forțele proprii și prin descoperiri succesive.Bazatpe cunoaștere empirică, subliniază rolul cercetării și s procesului, în detrimentul conținutului.
Există însă și limite ale celor două modele care trebuie urmărite și depășite pentru ca procesul de predare-evaluare să aibă succes. De exemplu un control mai scăzut din partea profesorului poate reprezenta un dezavantaj precum și atenția asupra grupului și nu asupra individului.
Paradigma interpretaiv-simbolică înglobează toate aceste elemente definitorii și conceptele expuse prin intermediul modelelor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu